Ruam merah pada tapak kaki anak.

Assalamualaikum

Lama benar tak bersiaran.. ade yang rindu ke? Hihihi .. aku semakin jarang nak menghadap laptop.. nak update blog guna hp, aku masih tak dapat 1 aplikasi yang easy going.. semua aku rasa macam ade yang tak kena.. 

Bila ade anak yang dah bersekolah ni 1 je yang kerap aku dengar orang cakap.. "anak dah start tadika ni la macam-macam penyakit yg dapat...asik tak sihat..penyakit itu ini..rimas!"  Betul.. sebelum airis sekolah..life dia hanya rumah & aku.. babah dia pon jarang ade sebab workaholic kan.. tapi ade la jugak kami bawa dia pergi main dekat playground.. ade la jugak kami bawa dia keluar bersocial.. so takde lah terperap je kat rumah tak jumpa orang kan... itu pon aku punya perangai.. sanitizer & wet tissue memang sentiasa dalam handbag.. masa dia baby kes hfmd (hand foot mouth deasis) tengah top.. sampai pemegang troli supermarket & kerusi meja kedai makan aku lap-lap dengan wet tissue dettol.. punya laahh risau. Alhamdullilah airis jarang berjangkit even selsema pon jarang sangat. Antibody dia kuat.. aku memang percaya sangat sebab aku fully breastfeed dia.. yes sebab tu laaahh!

Malam semalam.. luluh hati aku bila nampak bintik merah-merah dekat tapak kaki.. itu pon aku perasan lepas dia mengadu tak boleh jalam sebab tapak kaki dia gatal. Bila cek.. dua-dua tapak kaki penuh bintik merah macam ruam.. aku panik! Dalam kepala aku ni macam-macam dah..huhuhu

Aku ambik gamba tunjuk dekat kawan-kawan.. ade yg cakap measles (campak) yang paling aku tak suka dengar.. HFMD!! Luluh hati aku weiii....!! 

Aku dok fikir.. bila last airis ade direct contact dengan bebudak lain... kamis last dia sekolah.. then kami ikut babah pergi site, lepas tu pergi pasar malam.. malam tu hujan renyai.. sampai rumah dalam pukul 9.. makan-makan siapkan homework, dalam pukul 10 baru dia tidur..  Jumaat dia tak sekolah sebab malam tu badan dia dedar.. dia tak boleh tidur.. tapi masa tu fullmoon.. biasa bila fullmoon memang dia macam tu. Jumaat pulak keluar makan malam dekat Mcdonald.. malam tu dia muntah kahak lepas aku sapu CHESTY CHEST rub Auroma Scents sebelum tidur sebab dia batuk & selsema.. Sabtu 1 hari dekat rumah sebab babah outstation, kereta takde.. dedua mati kutu.... 

Malam sabtu tu lah baru aku perasan bintik ruam merah.. huhuhu.. sebelum ni siangnya dia ok je.. makan ok.. menari-nari lagi.. aktif macam biasa.. dia dah tak demam pon.. 

Kawan-kawan aku cakap.. pantau je tengok macam mana.. mungkin je ruam biasa kalau dia tak merebak. Kalau naik ke tangan, ulser dalam mulut, maknanya HMFD.. kalau esoknya naik satu badan maknanya demam campak..tapi orang cakap, kalau demam campak selalu start dari kepala/atas.. tapi ade kawan aku share..anak dia memang start dari tapak kaki & tapak tangan.. aku semakin panik...huhu

Balm Auroma Scents
Merah dekat tapak tangan
Balm Auroma Scents
Malam kejadian 
Aku on Diffuser.. diffuse THIEVES essential oil.. kawan aku cakap, masa anak dia kena campak tu dia diffuse Thieves memang esok satu badan keluar bintik. Jadi aku diffuse thieves.. lagi satu, Thieves bagus as antiseptik. Dia cuci udara yang berkuman tu. Diffuser pulak sama macam air purifier.. 

Aku teringat..BODY GUARD balm Auroma Scents ... aku sapu kat tapak kaki airis. Body guard auroma scents ni tujuan dia as immune support. Bagusnya balm ni, essential oil yang ade dalam tu bertindak sebagai pelindung badan dari virus dan bakteria.. Aku search Essential oil untuk HMFD dan aku jumpa Thieves,Purification & Lavender bagus untuk redakan HMFD tu.. tapi sebab aku dah guna BODYGUARD balm, aku neat 1 titik Lavender essential oil untuk setiap tapak kaki. Aku sapu jugak Bodyguard dekat area tulang belakang airis, Chesty Chest rub (Vapour) dekat dada & tekak. 

Tidur-tidur ayam je aku sepanjang malam tu. Setiap kali terjaga aku sapu Body Guard balm & Lavender eo dekat tapak kaki airis.. siap Yasin lagi aku baca.. doa banyak-banyak tu bukan penyakit berjangkit tapi hanya ruam biasa..

Balm Auroma Scents
Lepas 3 jam aku sapu Body Guard balm Auroma Scents & neat Lavender YLEO
Balm Auroma Scents
Bintik merah semakin pudar
Allah dengar doa aku.. alhamdullilah.. bintik merah tu beransur reda.. pukul 6 pagi aku cek balik bintik merah tu dah semakin kurang.. tapi aku keep oiling dia dan sapukan balm Body Guard. Aku cek tapak tangan dia takde ruam.. aku cek badan dia pon clear alhamdullilah.. walaupun dia tak lena tidur sebab "gatal" & nafas dia berbunyi sebab selsema (aku rasa sebab thieves yang aku diffuse..sebab babah pon kalau aku diffuse thives, dengkur dia lagi kuat macam machine gun! Yang ni nanti aku kupas kat entry lain ok).. Chesty Chest tu memang membantu sangat. Aku sapu kat batang hidung & ubun-ubun airis.. dia tidur lena sangat. 

Balm Auroma Scents

Balm Auroma Scents

Then, ape je bintik merah tu? Aku teringat dia pernah kena ni dulu masa umur 1 tahun. Aku taktau mana asal usul dia.. tapi dengan aku sekali berjangkit, habis tapak kaki & tangan kami merah-merah & gatal yang amat. Bayangkan airis yang still kecik masa tu...huhuhu

Bila aku refer doktor, dia cakap bukan HMFD cuma alergy. Dia bagi kami cream steroid.. memang best, sapu sekali terus lega.. masa tu ilmu aku cetek lagi.. cream magic gitu memang magic.. sapu sikit dah baik.. bayangkan berapa punya banyak steroid dalam cream tu .. sekarang dah ade ilmu insyaAllah kita guna pakai mana yang boleh. 

Pagi tu aku mop dan lap 1 rumah.. mainan airis semua aku rendam dan cuci.. Aku titik kan thieves 10 titik atas garam kasar (ni cara paling senang nak sebatikan essential oil dengan air) then aku campur air panas.. rendam semua mainan dia.. 

Alhamdullilah dia dah ok & ruam tu memang tak naik dah.. terus baik 😊 syukur alhamdullilah..

Ps: Aku perasan la, lepas airis 100% wean off, dia asik tak sihat. Aku memang pastikan selalu sapu Body Guard Balm Auroma Scents setiap malam & sebelum pergi sekolah. Sebab cikgu dia pon cakap lately bebudak kat tadika tu selsema & batuk..huhuh.. Tapi salah aku jugak aku tak pantau pemakanan airis & main hentam je bagi junk food.. so terima la padah dia huhuhu

#balmauromascents


0 comments