Cara Kurangkan dengkur atau berkeruh pada anak semasa tidur

Cara Kurangkan dengkur atau berkeruh pada anak semasa tidur


Memalam aku jadi mak minyak duk minyakkan si Kekris. Airis ni alhamdullilah dia takdapat penyakit asma aku. Mama cerita asma aku teruk masa kecik. Setiap kali kekris batuk atau demam benda pertama aku buat ialah pergi klinik cek lung dia clear atau tak sebab anak kalau dah asma memang seram. Aku yang tua ni pon kalau asma huru hara hidup. Bayangkan kalau budak kecik kena? huhuhu mintak Allah jauhkan lahhh dari sebarang penyakit yang memudaratkan.. aaminn

Masalah airis dari kecik ialah bila dia tidur dia akan berkeruh atau dengkur. Dari baby dengkur dia kuat sangat macam orag tua. Aku pernah baca dekat 1 blog ni, baby kalau berdengkur maknanya masa dia lahir, nurse tak sedut habis kotoran dalam perut dia. Macam mana nak explain eh.. aku rasa camni, bila baby lahir doktor akan bersih-bersihkan dia. Sedut lebihan air dalam badan dia. Jadi kalau dia tak sedut habis itu lah punca dia berkeruh. Aku taktaulah ape yang aku baca ni betul ke tak. Kalau salah tu ampun la ye huhu

Masa kekris kecik, memang rutin aku sapu vicks dekat dada dia setiap kali dia tidur sebab aku macam rasa bau vicks tu akan kurangkan dengkuran dia. Of kos aku risau. buatnya tersedak tak naya? Setiap kali aku pergi klinik untuk checkup doktor akan cakap benda biasa. Makin lama nanti akan hilang. Masalahnya kekris sekarang dah 3 tahun masih lagi berdengkur...huhuhu

Ade dua punca doktor cakap. Satu sinus - kekris ni dia ade sensetif nose. Jadi normal lah kalau keturunan sinus ni memang begini. Jadi sampai bebila laa airis akan macam ni. Tapi memang pon. dia ni memang hidung sensitif macam aku. Aku suka bagi dia Vitamin C Chewable Shaklee sebab aku perasan, makin lama sensetif hidung dia makin kurang. Lagi satu aku bagi dia Omega Guard Shaklee pon sama antibody dia makin strong. Jarang batuk, jarang selsema. Mungkin juga sebab aku fully breastfeed dia. Aku sendiri makan supplement Shaklee jadi antibody kekris memang kuat.

Kedua keturunan berdengkur - doktor tanya aku, suami aku jenis dengkur tak? Of kos la.. kalau balik umah mentua tu macam-macam bentuk dengkur ade. Macam orkestra bunyinya. Belah suami aku pon jenis sinus yang teruk. Jadi memang jawapan la kenapa kekris berkeruh KETURUNAN..

Shaklee Omega Guard & Chewable Vitamin C-->
 http://finurzcreations.blogspot.my/2015/08/testimoni-omega-guard-meredakan-batuk.html

Tapi sampai bila kan..dia perempuan tapi tidur dengkur. Aku memang risau. Aku rimas dengar dia berkeruh macam tu. Kadang dia terjaga-jaga dari tidur tersedak. Aku lah yang tak lena tidur. Si bapak dengkur..si anak dengkur.. aku yang kat tengah-tengah insomnia 😅 


Nak tau cara aku? dari pembacaan dan sharing, RC blend oil dari Young Living ni bagus untuk masalah yang berkaitan dengan lung. Kalau aku asma, aku ambik RC sapu neat kat dada & tapak kaki (bahagian tulang belakang- yang ni kena google gambar vitaflex point) Alhamdullilah RC memang kurangkan simptom asma aku. Jadi aku cuba sapu neat RC dekat tapak kaki airis area lung, aku doa-doa la supaya membantu kurangkan dengkuran airis.. Tadaaaa.. memang dari kuat dia berkeruh tu, terus senyap. Aku perati je dia tidur memang lena.

Aku tak puas hati, aku sapu pulak kat tapak kaki suami aku. Ya Allah dia pon tak dengkur . Jadi malam aku sapu tu aku memang tidur lena sebab tak ada gangguan langsung.

Tapi kena la rajin. Sapu kerap-kerap setiap malam sampai rasa ada perubahan then boleh lah sapu bila perlu. 

Kalau batuk teruk pon RC jugak lah yang aku tenyeh kat tapak kaki, belakang badan & dada .. nak jimat aku lagi suka roll kan Cough Blend yang aku buat sendiri guna essential oil yang ada dalam PSK mix dengan carrier oil.

Lepas tu segala mak nenek kahak keluar dengan rela hati .. memang lega la kan. Alhamdullilah.

Untuk testimoni RC korang boleh klik link --->
http://finurzcreations.blogspot.my/2016/11/rc-essential-oils-dari-young-living.html

RC (5ml) RM61
Cough Blend by Auroma_Scents RM25






0 comments